PRÆSENTATION | MERE OM BOGEN | |
Selvet i pædagogikken | Jan Tønnesvang | | 249,95 | | | | Selvet i pædagogikken - selvpsykologiens bidrag til en moderne dannelsespædagogik handler om selvpsykologi og dannelse. Dens primære mål er at fremstille et teorigrundlag til forståelse af forholdet mellem dannelses- og selvdannelsesprocesser i de pædagogiske samspil, der hører det at undervise til.
|
Selvet i pædagogikken | Jan Tønnesvang | | 249,95 | | | | Bogen viser bl.a., hvorledes læring og selvdannelse kan forstås som indbyrdes forbundne momenter i udviklingen af en tidssvarende modernitetslivsduelighed bestemt som kvalificeret selvbestemmelse. Det belyses, hvilke konsekvenser kvalificeret selvbestemmelse som dannelsesbegreb har for forståelsen af læreres professionskompetence. Og endelig udarbejdes der en række teoretiske øjenåbnere til støtte for den professionelle lærers refleksion over ‘psykologikken’ i en dannelsesfremmende undervisning, og hvorledes man med sin person som arbejdsredskab er med til at skabe denne.
Bogen er skrevet med primær reference til dannelsesproblematikken i den danske grundskole, men har relevans i enhver dannelsespædagogisk, uddannelsesmæssig og uddannelsespolitisk sammenhæng, hvor man er optaget af spørgsmålet om, hvorledes udviklingen af menneskets tilværelseskompetence kan optimeres. Ud over lærere, lærerstuderende, seminarielærere og psykologer med tilknytning til skolen henvender bogen sig således til enhver med en almen pædagogisk og psykologisk interesse for spørgsmålet om dannelse, selvdannelse og uddannelse. |
|