PRÆSENTATION | | PRESSEN SKREV |
Pædagogik og lærerfaglighed | Karen Marie Hedegaard, (red.), Benedikte Vilslev Petersen, Anja Madsen Kvols | | 299,95 | | | | Denne antologi er rettet mod fagområdet ”Pædagogik og lærerfaglighed” i læreruddannelsen. Fagområdets forskellige kompetencemål, hhv. Elevens læring og udvikling, Almen undervisningskompetence, Specialpædagogik og Undervisning af tosprogede elever udgør den tematiske grundstruktur i antologien, som således behandler alle vidensområder og temaer inden for fagområdet. De enkelte artikler introducerer teorier og begreber, som kan skærpe lærerens opmærksomhed, bidrage med kriterier for handling og dermed støtte refleksioner over valg og dilemmaer i skolens og lærerens praksis.
Pædagogik er ikke længere et selvstændigt videnskabsfag i læreruddannelsen, men det er ærindet med denne antologi at medtænke pædagogikken i hvert af de fire kompetencemål og dermed fastholde en bred pædagogisk forståelse af lærerens faglighed.
Selv om bogen er skrevet med udgangspunkt i et fagområde i læreruddannelsen, vil den have relevans for alle med interesse for undervisning og pædagogik.
Antologien indeholder bidrag fra:
- Gert J.J. Biesta
- Alexander von Oettingen
- Dion Sommer
- Per Schultz-Jørgensen
- Rasmus Alenkær
- Peter Kemp
- Lars Ulriksen
- Carsten Rønn
- Benny Bang Carlsen
- Martha Mottelson
- Simon Skov Fougt
- Elsebeth Jensen
- Kirsten Krogh-Jespersen
- Thomas Iskov
- Merete Munkholm
- Karen Marie Hedegaard
- Anja Madsen Kvols
- Benedikte Vilslev Petersen
Redigeret af Karen Marie Hedegaard, Anja Madsen Kvols og Benedikte Vilslev
Presse
Denne bog findes også i en digital udgave. Den er tilgængelig hos alle større ebogsforhandlere.
|
Pædagogik og lærerfaglighed | Karen Marie Hedegaard, (red.), Benedikte Vilslev Petersen, Anja Madsen Kvols | | 299,95 | | | | "Det er en meget omfattende antologi, som favner bredt i forhold til pædagogik og lærerfaglighed. Vi kommer helt fra de store idealistiske linjer ned i 3. klasse med Ali og hører om alt, hvad der ligger derimellem. Langt størstedelen af kapitlerne er skrevet i et letforståeligt sprog, hvor der ikke er for mange fremmedord." Nina Eriksen, Folkeskolen
"En god og relevant bog, hvor artiklerne, på hver sin måde, bidrager med et bud på pædagogikkens selvfølgelige del af lærerfagligheden. Artiklerne er af en overskuelig længde, med mange mange delafsnit og med efterfølgende referenceoversigt. Sproget er overvejende lettilgængeligt og lægger meget op til refleksion og diskussion." Lektørudtalelse, Boy Olesen |
|